Promoting eHealth Literacy in Older Adults: Key Informant Perspectives

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
18 February 2013

Abstract

Health literacy has the potential to improve an individual’s capacity to access, understand, evaluate, and communicate basic health information and services in order to make appropriate health decisions. We developed a research agenda to help older adults become aware of health literacy and its function in promoting their nutritional health and well-being. A key activity is the development, implementation, and evaluation of an eHealth literacy tool, eSEARCH, targeted at older adults to help improve their eHealth literacy skills. Before consultations were held with this subpopulation to assess their eHealth literacy needs and abilities, key informant interviews were conducted with eight experts in the field of health literacy, the older adult population, and/or online communications. Some experts were identified from the relevant literature; others were identified by informants who had already been interviewed. Informants were asked nine questions about the perceived importance of health literacy in Canada, key considerations in developing an eHealth literacy tool, and supporting resources for advancement of the eHealth literacy tool. Informants agreed that health literacy is a key concept and stressed that key considerations for development of the eSEARCH tool are identifying the target population’s needs, focusing on health promotion, and increasing confidence in information-seeking behaviours. Identified challenges are ensuring accessibility, applicability to older adults, and adoption of the tool by dietetic and other health care professionals.

Résumé

La littératie en santé a le potentiel d’améliorer la capacité d’une personne d’accéder à de l’information et à des services de base en santé. Elle peut également l’aider à comprendre, évaluer et communiquer ces informations et services afin de prendre des décisions appropriées en matière de santé. Nous avons développé un programme de recherche pour aider les aînés à devenir conscients de la littératie en santé et de sa fonction, soit favoriser leur santé nutritionnelle et leur bien-être. L’une des activités clés est la mise au point, l’implantation et l’évaluation d’un outil de littératie en télésanté, eSEARCH, qui cible les aînés afin d’aider à améliorer leurs compétences en matière de littératie en télésanté. Avant de procéder à des consultations au sein de cette sous-population pour évaluer ses besoins et ses aptitudes quant à la littératie en télésanté, des entrevues ont été menées auprès de huit experts du domaine de la littératie en santé, de la population aînée et/ou des communications en ligne. Certains experts ont été identifiés grâce à littérature pertinente; d’autres ont été repérés par des répondants qui avaient déjà été interviewés. Neuf questions ont été posées aux répondants par rapport à l’importance perçue de la littératie en santé au Canada, aux considérations clés relatives à la mise au point d’un outil de littératie en télésanté, ainsi qu’aux ressources de soutien visant l’avancement de l’outil de littératie en télésanté. Les répondants étaient d’accord pour dire que la littératie en santé est un concept important et soulignaient que les considérations clés quant à la conception de l’outil eSEARCH sont: identifier les besoins de la population cible, mettre en valeur la promotion de la santé et augmenter la confiance en ce qui a trait aux comportements de recherche d’information. Le principal défi identifié est d’assurer l’accessibilité, l’applicabilité aux aînés ainsi que l’adoption de l’outil par les professionnels de la diététique et les autres professionnels de la santé.

Get full access to this article

View all available purchase options and get full access to this article.

Information & Authors

Information

Published In

cover image Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 74Number 1March 2013
Pages: 37 - 41

History

Version of record online: 18 February 2013

Authors

Affiliations

Elizabeth Manafò, MHSc, RD
School of Nutrition, Ryerson University, Toronto, ON
Sharon Wong, PhD, RD
School of Nutrition, Ryerson University, Toronto, ON

Metrics & Citations

Metrics

Other Metrics

Citations

Cite As

Export Citations

If you have the appropriate software installed, you can download article citation data to the citation manager of your choice. Simply select your manager software from the list below and click Download.

Cited by

1. Exploring Dietitians’ Engagement with Health Literacy: Concept and Practice

View Options

Get Access

Login options

Check if you access through your login credentials or your institution to get full access on this article.

Subscribe

Click on the button below to subscribe to Canadian Journal of Dietetic Practice and Research

Purchase options

Purchase this article to get full access to it.

Restore your content access

Enter your email address to restore your content access:

Note: This functionality works only for purchases done as a guest. If you already have an account, log in to access the content to which you are entitled.

View options

PDF

View PDF

Media

Media

Other

Tables

Share Options

Share

Share the article link

Share on social media