Media Literacy: A Critical Role for Dietetic Practice

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
March 2005

Abstract

The mass media, including broadcast, electronic, and print media, have become entrenched in Canadians’ daily lives. Spending the majority of their leisure time with mass media puts Canadians at increased health risk. Our review of the research literature shows that television (TV) viewing and content are linked to potential consumer health risks due to developed health attitudes, beliefs, and behaviours. The associated health risks of children and youth are of particular concern. Excessive TV viewing has been associated with obesity development, increased energy consumption, reduced energy expenditure, negative body image development, and reduced concern with the concept of self-care. Media literacy, the ability to view critically and understand mediated messages, is a possible technique to mitigate these adverse effects. The enhanced inclusion of media literacy concepts in health education activities of dietetic practice is advocated. Dietitians could increase their understanding of research findings on the health-related effects of mass media use and the implications of including media literacy in daily practice. Such awareness would further augment available health promotion strategies.

Résumé

Les médias de masse, comme la radio, la télévision, les médias électroniques et la presse écrite, imprègnent la vie quotidienne des Canadiens. Passer la plus grande partie de son temps de loisir en contact avec les médias de masse accroît le risque de la population canadienne sur le plan de la santé. Notre revue de la littérature scientifique montre que le fait de regarder la télévision et le contenu des émissions télévisées sont liés à des risques potentiels sur le plan de la santé provoqués par l'acquisition d'attitudes, de croyances et de comportements liés à la santé. Les risques pour les enfants et les adolescents sont particulièrement préoccupants. Passer des heures devant le téléviseur a été associé à l'apparition de l'obésité, à une consommation énergétique accrue, à une dépense énergétique moindre, à une image de soi négative et à la diminution de la préoccupation quant à la capacité de s'occuper de sa santé. L’éducation aux médias, soit la capacité de regarder avec un oeil critique et de comprendre les messages diffusés, pourrait atténuer ces effets néfastes. Les auteurs préconisent d'inclure davantage le concept d’éducation aux médias parmi les activités d’éducation en matière de santé dans la pratique diététique. Les diététistes pourraient accroître leur compréhension des résultats de recherche sur les effets de l'usage des médias de masse sur la santé et sur les effets de l'inclusion de l’éducation aux médias dans leur pratique professionnelle. Une telle sensibilisation pourrait améliorer les stratégies de promotion de la santé.

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Published In

cover image Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 66Number 1March 2005
Pages: 30 - 36

History

Version of record online: 12 February 2007

Authors

Affiliations

Laurie A. Wadsworth, PhD, PDt, FDC
Department of Human Nutrition, St. Francis Xavier University, Antigonish, NS
Angela M. Thompson, PhD
Department of Human Kinetics, St. Francis Xavier University, Antigonish, NS

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1. Calcium, Vitamin D, Iron, and Folate Messages in Three Canadian Magazines

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