Decision-making in the Dairy Aisle: Maximizing Taste, Health, Cost and Family Considerations

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
15 May 2008

Abstract

Purpose: To gain insight into the decision-making processes used by women when selecting dairy and dairy alternative foods, including examination of the role of bone health concerns.
Methods: Semi-structured, point-of-purchase interviews were conducted with a convenience sample of 30 female grocery shoppers. Constant comparative data analysis was used to generate themes on shoppers’ decision-making processes.
Results: Women considered multiple issues in their dairy and dairy alternative food choice strategies: taste was most often associated with the fat and sugar content of foods; health concerns were centred on achieving an acceptable body weight and preventing osteoporosis and cardiovascular disease, and women chose foods to satisfy other family members’ needs and preferences and to obtain “good food value.” Women prioritized their food choices by weighing the value of each issue, which led to a strategic process for “maximizing the value” of their food choices. The availability of a wide range of dairy and dairy alternative foods meant that in most instances, it was unnecessary for women to “trade off” one area of concern for another.
Conclusions: Dietitians and nutrition educators can help women make dietary changes by helping them identify foods that they perceive as meeting a variety of needs.

Résumé

Objectif: Comprendre les processus de décision mis en oeuvre par des femmes dans leurs choix de produits laitiers ou substituts, notamment leurs préoccupations quant à la santé des os.
Méthodes: Des entrevues semi-structurées au point de vente ont été menées avec un échantillon de commodité de 30 clientes d’un magasin d’alimentation. Une analyse de comparaison constante a été utilisée pour faire ressortir les thèmes dans le processus de décision des acheteuses.
Résultats: Les femmes tiennent compte de plusieurs aspects dans leurs stratégies de choix de produits laitiers et substituts. Le goût était le plus souvent associé à la teneur des aliments en matières grasses et en sucre; les préoccupations liées à la santé étaient axées sur l’obtention d’un poids corporel acceptable et sur la prévention de l’ostéoporose et des maladies cardiovasculaires; de plus, les femmes choisissaient des aliments qui satisfont les besoins et les préférences des autres membres de la famille et qui procurent une «bonne valeur alimentaire». Les femmes établissaient leurs priorités de choix alimentaires en pondérant chaque aspect, ce qui menait à un processus stratégique visant à «obtenir la valeur maximum» de leurs choix d’aliments. L’offre d’une grande variété de produits laitiers et substituts signifiait que, dans la plupart des cas, les femmes n’avaient pas à préférer un secteur de préoccupation au détriment d’un autre.
Conclusions: Les diététistes et les spécialistes de l’éducation en nutrition peuvent aider les femmes à faire des changements diététiques en les guidant pour reconnaître les aliments qui, selon leur perception, satisfont une variété de besoins.

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Published In

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Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 69Number 2July 2008
Pages: 66 - 70

History

Version of record online: 15 May 2008

Authors

Affiliations

Gail K. Hammond, MSc
Food, Nutrition & Health, Faculty of Land & Food Systems, University of British Columbia, Vancouver, BC
Gwen E. Chapman, PhD
Food, Nutrition & Health, Faculty of Land & Food Systems, University of British Columbia, Vancouver, BC

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