Healthy Eating Guidelines for a School Jurisdiction: Collaborative Design and Implementation

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
14 November 2013

Abstract

Purpose: Healthy eating is a determinant of optimal growth, and schools provide an ideal setting in which to influence students’ diets. The Healthy Eating Guidelines Initiative (HEGI) was a partnership among education, health, and community stakeholders to develop and implement healthy eating guidelines across a school jurisdiction. An evaluation was conducted to examine the potential impact of the HEGI on the school food environment and students’ self-reported diets.
Methods: All schools in the jurisdiction were invited to participate in the evaluation. Participating schools included elementary, middle, high, and mixed grades schools. A school environment assessment and a student questionnaire were used to collect data before and after the HEGI.
Results: Twenty-two (71%) of 31 schools participated in the evaluation. The guidelines were successfully implemented in 17 of these 22 schools. Overall, a greater proportion of students reported healthier eating behaviours at the conclusion of the HEGI. In particular, a greater proportion of students in schools with cafeteria-style food service showed significantly improved self-reported dietary behaviours. These changes were not seen among students at schools with limited or no on-site food service.
Conclusions: The findings are consistent with those of previous studies, and indicate that guidelines for a school jurisdiction can have a positive impact on the school food environment and students’ food intake. The HEGI shows promise as a strategy to promote healthy eating among students.

Résumé

Objectif: Une saine alimentation est un facteur déterminant d’une croissance optimale, et les écoles constituent un environnement idéal pour influencer l’alimentation des élèves. L’Initiative de lignes directrices sur la saine alimentation (ILDSA) consistait en un partenariat entre les intervenants relatifs à l’enseignement, à la santé et à la communauté qui visait à élaborer et à implanter des lignes directrices en matière de saine alimentation au sein d’une administration scolaire. Une évaluation a été réalisée en vue d’examiner l’impact potentiel de l’ILDSA sur l’environnement alimentaire des écoles et sur l’alimentation déclarée par les élèves.
Méthodes: Toutes les écoles de l’administration ont été invitées à prendre part à l’évaluation. Les écoles participantes regroupaient des écoles primaires, intermédiaires et secondaires, de même que des écoles regroupant des élèves du primaire et du secondaire. Une évaluation de l’environnement de l’école ainsi qu’un questionnaire à l’intention des élèves ont été utilisés pour recueillir des données avant et après l’ILDSA.
Résultats: Vingt-deux (71%) des 31 écoles ont participé à l’évaluation. Les lignes directrices ont été implantées avec succès dans 17 de ces 22 écoles. De façon générale, une proportion plus importante d’élèves ont rapporté des comportements alimentaires plus sains à la fin de l’ILDSA. Plus particulièrement, une plus grande proportion d’élèves inscrits dans des écoles qui offraient un service alimentaire de type cafétéria a été associée à une amélioration significative des comportements alimentaires autodéclarés. Ces changements n’ont pas été observés chez les élèves qui fréquentaient des écoles offrant un service alimentaire sur site limité ou n’en offrant aucun.
Conclusions: Les conclusions sont cohérentes avec celles d’études antérieures et indiquent que les recommandations émises pour une administration scolaire peuvent avoir un impact positif sur l’environnement alimentaire d’une école et sur l’apport alimentaire de ses élèves. L’ILDSA semble prometteuse à titre de stratégie visant à promouvoir la saine alimentation auprès des élèves.

Get full access to this article

View all available purchase options and get full access to this article.

Information & Authors

Information

Published In

cover image Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 74Number 4December 2013
Pages: 193 - 197

History

Version of record online: 14 November 2013

Authors

Affiliations

Flora F. Stephenson, PhD
Data Integration, Measurement and Reporting, Alberta Health Services, Calgary, AB
J. Cyne Johnston, PhD
Population and Public Health, Alberta Health Services, and Department of Community Health Sciences, Faculty of Medicine, University of Calgary, Calgary, AB
Theresa Riege, BHumEc, RD
Nutrition and Food Services, Alberta Health Services, Calgary, AB
Farah Bandali, MSc, RD
Population and Public Health, Alberta Health Services, Calgary, AB
Deborah A. McNeil, PhD
Population and Public Health, Alberta Health Services, and Faculty of Nursing, University of Calgary, Calgary, AB

Metrics & Citations

Metrics

Other Metrics

Citations

Cite As

Export Citations

If you have the appropriate software installed, you can download article citation data to the citation manager of your choice. Simply select your manager software from the list below and click Download.

There are no citations for this item

View Options

Get Access

Login options

Check if you access through your login credentials or your institution to get full access on this article.

Subscribe

Click on the button below to subscribe to Canadian Journal of Dietetic Practice and Research

Purchase options

Purchase this article to get full access to it.

Restore your content access

Enter your email address to restore your content access:

Note: This functionality works only for purchases done as a guest. If you already have an account, log in to access the content to which you are entitled.

View options

PDF

View PDF

Media

Media

Other

Tables

Share Options

Share

Share the article link

Share on social media