Une approche participative pour la prévention du diabète de type 2 chez les jeunes francophones du Nouveau-Brunswick

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
March 2004

Abstract

A participatory approach for the prevention of type 2 diabetes for francophone youth of New Brunswick
Diabetes, a serious public health problem, is on the rise, claiming millions of victims. A considerable body of research exists on diabetes, but the development of effective primary prevention strategies is just beginning. This article presents the results of a project, based on an innovative approach where health professionals and community groups have come together to address the issue. The purpose of the project is to develop an intervention strategy for the prevention of type 2 diabetes directed at young francophones living in a minority environment in New Brunswick and adapted to their needs. Qualitative data were gathered from two focus groups and submitted for a content analysis. The process was evaluated. The young francophones have identified the school environment as ideal for intervention. According to them, the intervention should be adapted to the age of the youths. For the 5-to-13-year-old group, the intervention should target healthy eating habits and physical activity whereas for the 14-to-18-year-old group, the emphasis should be on preventing diabetes. The youth and the professionals acquired a greater understanding of the problem of diabetes and its prevention. Youth can now proceed to action, with appropriate guidance. The experience and knowledge of the professionals contributed to the development of the strategy. A shortage of dietitians in public health to work in the area of the prevention of diabetes has been noted.

Résumé

Véritable problème de santé publique, le diabète est en constante progression, causant des millions de victimes. Maintes recherches ont été réalisées sur le diabète, mais l’élaboration de stratégies efficaces de prévention primaire ne fait que s’amorcer. Cet article présente les résultats d’un projet axé sur une approche innovatrice de travail en concertation avec des professionnels de la santé et des groupes communautaires formés d’étudiants de niveau collégial et universitaire et d’anciens décrocheurs du niveau secondaire. Le but du projet était d’élaborer une stratégie d’intervention pour la prévention du diabète de type 2 à l’intention des jeunes francophones, en situation minoritaire au Nouveau-Brunswick, en tenant compte de leurs besoins. Deux séries de groupes de discussion ont permis de recueillir des données qualitatives qui ont été soumises à une analyse de contenu. Un questionnaire a permis d’évaluer la démarche utilisée. Les jeunes francophones ont privilégié le milieu scolaire comme milieu d’intervention et, selon eux, l’intervention devrait être adaptée à l’âge des jeunes. Pour les jeunes de 5 à 13 ans, l’intervention devrait viser des comportements sains en matière d’alimentation et d’activité physique, tandis que pour ceux de 14 à 18 ans, l’accent devrait être mis sur les approches préventives de la maladie. Les jeunes ont été sensibilisés au problème du diabète et à sa prévention. Ils pourraient désormais, en étant encadrés, passer à l’action. Les expériences et connaissances des professionnels ont facilité l’élaboration de la stratégie. Un manque de diététistes en santé publique pour travailler en prévention du diabète a été constaté.

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Published In

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Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 65Number 1March 2004
Pages: 15 - 21

History

Version of record online: 12 Février 2007

Authors

Affiliations

Lita Villalon, PhD
Université de Moncton, Moncton, N.-B.
Cédée-Anne Leclair, MSc nutrition
Université de Moncton, Moncton, N.-B.

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