Media Training for Diabetes Prevention: A Participatory Evaluation

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
21 August 2007

Abstract

The Media and the Message – Promoting Healthy Eating and Active Living for Diabetes Prevention was a project aimed at raising awareness of diabetes risk factors and enhancing the public's access to credible, up-to-date, healthy eating and active living messages in the media. Cross-country workshops were held to teach media strategies and key diabetes prevention messages to multidisciplinary groups of health professionals. Evaluation was integral to the project; both the process and outcomes were assessed using Health Canada's Population Health Approach. Timeline and budget were tracked. Questionnaires were created to evaluate advisory committee conference calls and to determine participants’ perceptions of the 19 workshops and resources. A pre-workshop/post-workshop and three-month follow-up questionnaire format, along with an online media-tracking tool, was used to collect outcome data and to measure changes in confidence and media behaviour. Sixty-three percent of participants (150 of 238) reported that multidisciplinary workshops were very valuable. Three-month follow-up revealed a significant increase in confidence in all media activities taught at the workshops, although this failed to translate into increased media activity. Sixty-eight percent (78 of 115) of responding participants disseminated workshop learning. Detailed evaluation revealed that multidisciplinary workshops are valued and effective in increasing confidence. However, eliciting behaviour change following a workshop remains a challenge.

Résumé

Le projet intitulé « The Media and the Message – Promoting Healthy Eating and Active Living for Diabetes Prevention » visait à accroître la sensibilisation aux facteurs de risque du diabète et l'accès du public à des messages fiables et à jour sur l'alimentation saine et la vie active. Dans tout le pays, des ateliers ont été tenus pour faire connaître les stratégies médiatiques et les messages clés sur la prévention du diabète à des groupes multidisciplinaires de professionnels de la santé. L’évaluation faisait partie intégrante du projet : tant le processus que les résultats ont été évalués à l'aide de l'approche axée sur la santé de la population de Santé Canada. L’échéancier et le budget ont été suivis de près. Des questionnaires ont été élaborés pour évaluer les audioconférences du comité consultatif et connaître les perceptions des participants quant aux 19 ateliers et aux ressources utilisées. Des questionnaires administrés avant l'atelier, après l'atelier et trois mois après l'atelier, couplés à un outil de repérage des messages en ligne, ont servi à recueillir les résultats et mesurer les changements dans la confiance en soi et le comportement envers les médias. Au total, 63 % des participants (150 sur 238) ont déclaré que les ateliers multidisciplinaires avaient été très utiles. Les suivis de trois mois ont révélé une augmentation significative de la confiance en soi vis-à-vis toutes les activités enseignées lors des ateliers, bien que ce résultat ne se soit pas traduit pas une augmentation des activités liées aux médias. Au total, 68 % des répondants (78 sur 115) ont propagé les connaissances acquises dans les ateliers. L’évaluation détaillée a montré que les ateliers multidisciplinaires sont appréciés et efficaces pour accroître la confiance en soi. Susciter un changement de comportement à la suite d'un atelier reste toutefois un défi.

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Published In

cover image Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 68Number 3September 2007
Pages: 132 - 136

History

Version of record online: 21 August 2007

Authors

Affiliations

Jeffrey Lalonde, MSc A, RD
McGill University, Montreal, QC
Zeinab Jeambey, MSc A
McGill University, Montreal, QC
Linda Jacobs Starkey, PhD, RD, FDC
McGill University, Montreal, QC

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1. Evaluation of a Media Training Workshop for Nutrition Students and Trainees in Nova Scotia

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