Antioxidant Health Messages: In Canadian Women's Magazines

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
18 November 2011

Abstract

Purpose: Recently, antioxidants have taken centre stage in media and advertising messages. While 80% of Canadians think they are well-informed about nutrition, many are confused about the health effects of specific nutrients. Forty-six percent of Canadians seek information from newspapers and books, and 67% of women rely on magazines. We examined the content and accuracy of antioxidant health messages in Canadian women's magazines.
Methods: The top three Canadian magazines targeted at women readers were selected. A screening tool was developed, pilot tested, and used to identify eligible articles. A coding scheme was created to define variables, which were coded and analyzed.
Results: Seventy-seven percent of 36 magazine issues contained articles that mentioned antioxidants (n=56). Seventyone percent (n=40) of articles reported positive health effects related to antioxidant consumption, and 36% and 40% of those articles framed those effects as definite and potential, respectively (p<0.01).
Conclusions: The articles sampled conveyed messages about positive antioxidant health effects that are not supported by current evidence. Improved standards of health reporting are needed. Nutrition professionals may need to address this inaccuracy when they develop communications on antioxidants and health risk.

Résumé

Objectif: Au cours des dernières années, les antioxydants ont occupé une place importante dans les médias et les messages publicitaires. Bien que 80 % des Canadiens se considèrent bien renseignés sur la nutrition, bon nombre de gens sont perplexes quant aux effets sur la santé des différents nutriments. Au Canada, 46 % des gens cherchent de l'information dans les journaux et les livres, et 67 % des femmes se tournent vers les magazines. Nous avons donc examiné le contenu et la précision des messages sur la santé en lien avec les antioxydants dans les magazines canadiens destinés aux femmes.
Méthodes: Les trois principaux magazines canadiens ciblant les femmes ont été sélectionnés. Un outil de tri a été mis au point, a fait l'objet d'un essai pilote et a été utilisé afin d'identifier des articles admissibles. Un schéma de codage a été créé dans le but de définir les variables, qui ont été codées et analysées.
Résultats: Soixante-dix-sept pour cent des 36 numéros de magazines contenaient des articles qui mentionnaient les antioxydants (n = 56). Soixante et onze pour cent (n = 40) des articles rapportaient que la consommation d'antioxydants était associée à des effets positifs sur la santé, et 36 % et 40 % de ces articles indiquaient que ces effets étaient certains et potentiels, respectivement (p < 0,01).
Conclusions: Les articles échantillonnés diffusaient des messages non appuyés par des données probantes actuelles sur les effets santé positifs des antioxydants. Par conséquent, les normes relatives à la diffusion d'information sur la santé doivent être améliorées. Les professionnels de la nutrition pourraient devoir pallier ce manque de précision lorsqu'ils mettent au point des communications sur les antioxydants et les risques pour la santé.

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Information & Authors

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Published In

cover image Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 72Number 4December 2011
Pages: e197 - e204

History

Version of record online: 18 November 2011

Authors

Affiliations

Alissa Steinberg, MHSc, RD
School of Nutrition, Ryerson University, Toronto, ON
Judy Paisley, PhD, RD
School of Nutrition, Ryerson University, Toronto, ON
Kristofer Bandayrel, BASc
School of Nutrition, Ryerson University, Toronto, ON

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1. Calcium, Vitamin D, Iron, and Folate Messages in Three Canadian Magazines

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