Evaluation of the Kids’ Shop Smart® Tour

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
March 2004

Abstract

We investigated the impact of the Kids’ Shop Smart® Tour program on participants’ attitudes toward trying new foods and eating a variety of foods, as well as their recognition of Canada’s Food Guide to Healthy Eating. Data were collected from parents/ caregivers, students in kindergarten to grade 3, and teachers; questionnaires, quizzes, and interviews were used. Questionnaires were sent home with 947 students; 52% of parents/caregivers returned completed questionnaires. Many parents/caregivers reported that their children tried and liked unfamiliar foods on the tour. No significant difference was detected in children’s willingness to try new foods or consumption of a greater variety of food before and after the tour. Quiz score differences between participants and a comparison group were not statistically significant. Of the 38 teachers who completed interviews, 97% reported that the program helped them meet curriculum requirements; 95% would recommend the resource to other teachers. Quantitative findings do not indicate that the program increases children’s willingness to try new foods or eat a greater variety of food. However, qualitative data revealed that some parents observed their children trying new foods more willingly and demonstrating greater knowledge of and interest in Canada’s Food Guide to Healthy Eating. Further research with validated measurement tools is recommended to establish the effectiveness of the Kids’ Shop Smart® Tour.

Résumé

Nous avons étudié les effets du programme d’excursion Kids Shop Smart® sur les attitudes des participants envers l’essai de nouveaux aliments et la consommation d’une variété d’aliments, ainsi que sur leur connaissance du Guide alimentaire canadien pour manger sainement. Les données ont été recueillies auprès des parents ou parents-substituts, des élèves de la maternelle à la troisième année et des enseignants à l’aide de questionnaires, de jeux-questionnaires et d’entrevues. Un questionnaire a été envoyé à 947 élèves à leur domicile; 52% des parents ou parents-substituts l’ont rempli et retourné. Nombre de ces derniers ont indiqué que, pendant l’excursion, leurs enfants avaient essayé et aimé des aliments qu’ils ne connaissaient pas. Aucune différence significative n’a été décelée pour la promptitude des enfants à essayer de nouveaux aliments ou la consommation d’une plus grande variété d’aliments avant et après l’excursion. Les différences dans les notes aux jeux-questionnaires entre les participants et un groupe témoin n’étaient pas statistiquement significatives. Parmi les 38 enseignants qui ont participé à l’entrevue, 97% ont indiqué que le programme les avait aidés à satisfaire les exigences du programme scolaire; 95% recommanderaient le programme à d’autres enseignants. Les résultats quantitatifs n’ont pas révélé que le programme accroît la promptitude des enfants à essayer de nouveaux aliments ou à manger une plus grande variété d’aliments. Cependant, selon les données qualitatives, certains parents ont observé que leurs enfants étaient plus prêts à essayer de nouveaux aliments et avaient montré une meilleure connaissance du Guide alimentaire canadien pour manger sainement et un intérêt accru envers cet outil. Les auteures recommandent de poursuivre les recherches à l’aide d’outils de mesure validés pour établir l’efficacité de l’excursion Kids Shop Smart®.

Get full access to this article

View all available purchase options and get full access to this article.

Information & Authors

Information

Published In

cover image Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 65Number 1March 2004
Pages: 10 - 14

History

Version of record online: 12 February 2007

Authors

Affiliations

Shannon C. Smith, MSc, RDN
Shop Smart® Tours, Inc., Kamloops, BC
Laura Kalina, MAdEd, RDN
Shop Smart® Tours, Inc., Kamloops, BC

Metrics & Citations

Metrics

Other Metrics

Citations

Cite As

Export Citations

If you have the appropriate software installed, you can download article citation data to the citation manager of your choice. Simply select your manager software from the list below and click Download.

There are no citations for this item

View Options

Get Access

Login options

Check if you access through your login credentials or your institution to get full access on this article.

Subscribe

Click on the button below to subscribe to Canadian Journal of Dietetic Practice and Research

Purchase options

Purchase this article to get full access to it.

Restore your content access

Enter your email address to restore your content access:

Note: This functionality works only for purchases done as a guest. If you already have an account, log in to access the content to which you are entitled.

View options

PDF

View PDF

Media

Media

Other

Tables

Share Options

Share

Share the article link

Share on social media